De Dageraad

De historie van de Dageraad

De Dageraad bestaat dit jaar 120 jaar.

Het schip werd in 1904 gebouwd op de werf aan de Langewyk te Drachten onder de naam Drie Gebroeders. De opdrachtgever was Jelmer van der Heij uit Rauwerd, die het schip, net als alle andere skûtsjes uit die tijd, gebruikte voor het vervoer van vracht. De originele lengte van het schip was 16 meter en 7 centimeter. Via nog 6 andere eigenaren, waarvan we weinig weten, is het schip uiteindelijk in handen gekomen van de 8e eigenaar: Stichting “It Gaastmarder Skûtsje”.


Hoe is de Dageraad It Gaastmarder Skûtsje geworden?

Vanaf de begintijd van de IFKS (Iepen Fryske Kampioenschappen Skûtsjesilen) heeft de familie Leenstra met het familieschip De Hoop op Zegen meegezeild. Dit skûtsje werd gebouwd op de werf Wilschut en verschillende generaties Leenstra stonden aan het roer. De bemanning kwam uit Gaastmeer en directe omgeving. Het schip was prachtig maar kon steeds minder goed meekomen in het wedstrijdveld. De nieuwe generatie bemanningsleden ging op zoek naar een beter skûtsje. Dit schip werd gevonden op een industrieterrein in Zwolle. Het schip verkeerde in erbarmelijke staat, maar toonde prachtige lijnen. Na diepgravend onderzoek bleek dit schip vroeger ook al wedstrijden te hebben gezeild en zelfs verschillende eerste plaatsen te hebben behaald; voor zover we weten in 1912 en in 1913 met eerste eigenaar en schipper Jelmer van der Heij.

Met de oprichting van de stichting “It Gaastmarder Skûtsje, was het mogelijk om dit prachtige (volgens kenners) skûtsje aan te kopen.

Er werd getekend op 21 november 2015. Het schip werd opgeladen en naar Gaastmeer vervoerd. Daar werd het schip op het terrein van voormalig Bouwbedrijf Leenstra neergezet. Over het schip is een tent gebouwd zodat er, weer of geen weer, gewerkt kon worden om het schip zeil- en wedstrijdklaar te krijgen.

Met behulp van onderdelen van de “Hoop op Zegen” was dat mogelijk.

De mast, zwaarden, lieren en vele andere onderdelen konden worden uitgeleend aan de "Dageraad" en werden overgezet. De "Hoop op Zegen" bleef berooid achter.  Om het vele werk af te kunnen maken hebben diverse mensen en organisaties meegeholpen met de financiering.

Om mee te kunnen doen met de wedstrijden is het schip in 2014 verlengd naar 19,99 meter en klaargemaakt voor de wedstrijden. Oudjaarsdag 2015 ging de tent er af en kon iedereen, onder het genot van een oliebol, zien wat er allemaal gebeurd was. Het skûtsje was klaar en werd dezelfde dag nog te water gelaten in Heeg. Het schip bleek prachtig hoog op het water te liggen.

Rein Wiebe Leenstra werd de schipper en zeilde in het seizoen erna meteen goed mee en de concurrentie zag dat Gaastmeer een heel erg mooi skûtsje had opgebouwd. In het jaar 2016 is het skûtsje gekozen tot het origineelste schip van de IFKS-vloot, vanwege de originele intimmering van de roef.

Het skûtsje werd herdoopt tot "Dageraad" op 30 april jaar 2016 door mevr. Boukje de Jong, oudste inwoner van Gaastmeer.

We hopen met de "Dageraad" het Skûtsje van Gaastmeer te worden en stap voor stap op te klimmen in het wedstrijdveld zodat de inwoners van ons mooie dorp trots kunnen zijn.


GM

Werf: H.P. van der Werff, Langewyk Drachten

Lengte: 19.99m

Breedte: 3,62m

Tonnage: 35 ton (origineel 30 ton)

Diepgang: ca 0,42m

Max zeiloppervlak: 163,18m2